25
Co warto wiedzieć o elektronicznych PITach?
Brak komentarzy · Autor: dziekan, kat.: Finanse, Podatki
Jeżeli takie terminy jak e-deklaracje, poświadczenie UPO, kreator podatkowy czy elektroniczna identyfikacja podatnika to dla Ciebie nowość, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł.
System e-Deklaracje został uruchomiony przez Ministerstwo Finansów w 2008 roku i jego założeniem było usprawnienie (czytaj ułatwienie) procesu rozliczania podatkowego. System miał pomóc zarówno podatnikom, jak i urzędnikom państwowym i wydaje się, że spełnia swoją rolę znakomicie. Coraz więcej podatników rozlicza PITy przez Internet, a urzędnicy chwalą sobie prostotę systemu.
Co warto wiedzieć o rządowym systemie e-Deklaracje?
1. Kompleksowe rozliczenie
System pozwala rozliczyć wszystkie dostępne formularze podatkowe takie jak PIT 28, PIT 38, PIT 39, PIT 36L, PIT 36 oraz pit 37 2011 wraz z załącznikami.
2. Program podatkowy
e-Deklaracje opierają się na internetowej wysyłce PIT. Możliwe jest to dzięki specjalnym aplikacjom podatkowym, które umożliwiają elektroniczne rozliczenie podatków za rok 2011 Pit 36l program jest jednym z takich urządzeń. Programy podatkowe posiadają szereg przydatnych funkcji, z czego kalkulator podatkowy oraz kreator PIT to najważniejsze z nich.
3. Aktywne formularze
Wnioski podatkowe w formie pliku, który działa na zasadzie arkusza kalkulacyjnego. Taki druk można pobrać z Internetu i wypełnić na komputerze lub wydrukować. Istnieją też specjalne wtyczki, dzięki którym możliwe jest wysyłanie gotowych e-formularzy przez Internet do Urzędu Skarbowego.
4. UPO
Urzędowe Poświadczenie Odbioru, czyli jedyny dokument, który informuje o tym, że podatnik wypełnił i wysłał swoją deklaracje podatkową do Urzędu Skarbowego. Ministerstwo Finansów generuje UPO i wysyła je na elektroniczne konto podatniku w sytuacji, gdy PIT zostanie rozliczony prawidłowo. UPO należy trzymać przez 5 lat od końca roku, w którym nadało się formularz podatkowy.
5. Elektroniczna identyfikacja podatnika
Szereg danych, które podatnik musi wpisać w swoim druku, aby Urząd Skarbowy mógł zweryfikować tożsamość podatnika. Identyfikacja podatnika pozwala zabezpieczyć się przed oszustami, którzy chcieliby podszyć się pod podatnika. Identyfikacja składa się z:
- imienia
- nazwiska
- daty urodzenia
- numeru NIP (tylko przedsiębiorcy) lub PESEL
- kwoty przychodu uzyskanej w minionym roku podatkowym
Urzędnicy ciągle apelują do podatników, by ci zaczęli rozliczać się z podatku przez Internet. Miejmy nadzieję, że obywatele wezmą sobie słowa urzędników do serca, bo na elektronicznych PITach korzystają wszyscy – pracownicy urzędów, bo mają ułatwione zadanie oraz podatnicy, bo oszczędzają czas i pieniądze.
Elektroniczne PITy · PIT · PIT 2011 · podatki · Urząd Skarboiwy